یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند نبود کارگر ماهر دلیل افزایش حوادث ناشی از کار کاهش قیمت دلار حباب سکه را کوچک کرد + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ «طرح ساماندهی کارکنان» قبل پایان کار مجلس یازدهم تمام شود رهن و اجاره در منطقه الهیه مشهد چقدر است؟ + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون امور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: پیشنهادی برای افزایش حق مسکن کارگران نداریم کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود آخرین تغییرات درباره زمان واریز یارانه معیشتی (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

همه چیز درباره «کوروش کمپانی» | سلبریتی‌های تبلیغ کننده این شرکت مجرم هستند؟ + اسامی سلبریتی‌ها

  • کد خبر: ۲۱۲۱۸۱
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
همه چیز درباره «کوروش کمپانی» | سلبریتی‌های تبلیغ کننده این شرکت مجرم هستند؟ + اسامی سلبریتی‌ها
در چند روز اخیر خبر‌های مربوط به متواری شدن مدیر کوروش کمپانی و زیان خریداران گوشی‌های آیفون ۲۰ میلیونی از این شرکت، بر سر زبان‌ها افتاده است. ماجرا از کجا شروع می‌شود؟

به گزارش شهرآرانیوز، تغییر ساختار رسانه‌ها به سمت رسانه‌های مجازی، روز به روز رسانه‌های رسمی را به حاشیه کشانده است. در این میان شبکه اجتماعی اینستاگرام در بین سایر شبکه‌ها به خصوص در بین ایرانیان، جایگاه ویژه‌ای در حوزه کسب و کار پیدا کرده است.

پیج‌های بسیاری در اینستاگرام وجود دارد که کسب و کار خُرد یا کلانی دارند و در این میان از طریق چهره‌های مطرح و سلبریتی یا اینفلوئنسر‌ها اقدام به تبلیغ کسب و کار خود می‌کنند.

تابستان امسال بود که یک پیج اینستاگرامی به نام کوروش کمپانی با تبلیغات وسیع در فضای مجازی سعی در فروش گوشی‌های آیفون با قیمتی حدود ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار به مردم را داشت. این شرکت پس از پرداخت پول از سوی مشتری، مدعی بود که موبایل‌ها را بین ۴۵ تا ۶۰ روز به خریدار تحویل می‌دهد.

مالک این مجموعه که مدعی بود با کوتاه کردن دست واسطه‌ها و واردات این گوشی‌ها به صورت مستقیم از چین، آیفون‌های ۳۸ تا ۴۲ میلیون تومانی را با قیمت ۲۰ تا ۲۶ میلیون تومان به فروش می‌رساند، بسیاری را برای خرید گوشی از شرکت خود ترغیب کرد.

همان زمان برخی ناظران بازار هشدار دادند که فروش موبایل آن هم نصف قیمت بازار این شائبه را ایجاد می‌کند که شرکت مذکور روش «شرکت‌های پانزی» را در پیش گرفته است. روش این شرکت‌ها اینگونه است که با یک سرمایه گسترده فعالیت خود را شکل می‌دهند و با دریافت پول از مردم، به وعده‌های قبلی خود ترتیب اثر می‌دهند و این روش را تا آنجایی ادامه می‌دهند که با کمبود ورود سرمایه از سوی مردم مواجه شوند.

در حقیقت در این روش سود کار از محل فعالیت اقتصادی به دست نمی‌آید بلکه پول مردم دست به دست می‌شود؛ مدیران «کوروش کمپانی» نیز همین روش را در پیش گرفتند و پس از دریافت پول از مردم به آن‌ها وعده می‌دادند که یک ماه دیگر گوشی خود را دریافت می‌کنند و حتی قرارداد‌های خود را طوری تنظیم کرده بودند که در صورت تاخیر در تحویل کالا، اتهامی متوجه آنان نباشد.

این شرکت در ماه‌های گذشته نتوانسته بود از عهده تعهدات خود برآید و به همین دلیل برخی از کسانی که اقدام به پیش خرید موبایل از این شرکت کرده بودند، در یکی از کلانتری‌های غرب تهران اقدام به طرح شکایت کرده بودند.

وحید آگاه، استاد حقوق دانشگاه علامه درباره این موضوع که آیا اصلا کلاهبرداری صورت گرفته یا خیر، از منظر حقوقی این موضوع را بررسی و اظهار کرد: درمورد قضیه کوروش کمپانی و باتوجه به اطلاعاتی که رسماً مطرح شده، چند نکته را باید درنظر بگیریم. اگر فرض را بر این بگذاریم که کوروش کمپانی یک شرکت ثبت‌شده است که شماره ثبت و شماره ملی دارد و مجوز‌های لازم را از نهاد‌های اقتصادی ذی‌صلاح مثل وزارت صمت و اتحادیه‌های مربوطه را کسب کرده؛ درنتیجه باید دراین‌زمینه تحلیل کنیم. چون گزارش رسمی دراین‌زمینه هم ندیدیم. صرفاً اخباری را دیده‌ایم که دفتر این شرکت تخلیه شده است. به فرض، من یک آگهی منتشر می‌کنم که کالایی را زیر قیمت، سه‌ماه دیگر تحویل می‌دهم. بعد از گذشت سه‌ماه این اتفاق رخ نمی‌دهد و درواقع خلف‌وعده را شاهد هستیم. ضمن اینکه ما از قرارداد فی‌مابین شرکت و کاربر‌ها اطلاعی نداریم. اما اگر کاربر سفارشی داده و سفارش تحویل داده نشده، جرم نیست؛ باید یک شکایتی مطرح شود و دعوای مدنی و حقوقی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: اما اگر قصد داریم وارد حقوق کیفری شویم، باید بگوییم کلاهبرداری صورت گرفته است. کلاهبرداری یعنی منِ نوعی، یک مانور متقلبانه انجام داده‌ام. درواقع به این معنا که من روی موضوعی تبلیغ کرده‌ام که در توان و صلاحیت‌ام نیست و با فریب افراد، به پول رسیده‌ام. سوالی اینجا مطرح می‌شود. با این توضیح که باید بررسی شود، این شرکت در جوازش چه نکاتی مطرح شده است. به‌طور مثال در جوازش گفته که پول را می‌گیرد و سه‌ماه بعد تحویل می‌دهد یا خیر؟

واکنش سلبریتی‌ها به این ماجرا چه بود؟

در این میان برخی از چهره‌های ورزشی و هنری با حضور در این شرکت و دریافت وجه تبلیغ، اقدام به تبلیغات گسترده شرکت «کوروش کمپانی» را کردند.

از چهره‌های ورزشی علیرضا بیرانوند، هادی ساعی، کنعانی زادگان، مهدی مهری‌پور، هادی چوپان و خواهران منصوریان گرفته تا چهره‌های هنری اکبر عبدی، سیدجواد هاشمی، مریم مومن، نیوشا ضیغمی، یوسف صیادی، محسن افشانی، رضا شفیعی جم، احمد ایراندوست، بهرنگ علوی، یوسف تیموری، الهامی حمیدی، محسن ابراهیم‌زاده، منوچهر هادی و الهام پاوه نژاد و همچنین حسن ریوندی و چهره تازه شناخته شده صادق بوقی، برای این شرکت تبلیغ کردند.

شاهین صمدپور که به عنوان چهره‌ای بازگو کننده مشکلات مردم شناخته می‌شد، نیز تبلیغ این شرکت را کرده است!

پس از متواری شدن مدیر این شرکت، بیشتر این چهره‌ها سکوت کرده و واکنشی از خود نشان ندادند. اما در این میان دو چهره واکنشی متفاوت داشتند.

محسن افشانی که چندین ماه پیش با انتشار یک پست تبلیغاتی اعلام کرده بود برای حمایت از چند نفر که موبایل آیفون را ۲۰ میلیون زیر قیمت می‌دهند این پست را منتشر کرده و تاسف خورده بود برای افراد حسودی که قصد زدن این شرکت را دارند، حالا با انتشار یک پست دیگر در صفحه اینستاگرامی خود به مردم حمله کرده که مشکل خودتان است که به وعده فروش موبایل ۲۰ میلیونی اعتماد کرده‌اید.

الهام حمیدی، اما با انتشار یک استوری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، از مردم عذرخواهی کرده و گفته، وقتی این تبلیغ را برای شرکت مذکور رفته، تمام تحقیقات لازم را به عمل آورده و تخلفی را مشاهده نکرده است.

آیا سلبریتی‌هایی که تبلیغات این شرکت را انجام داده اند شریک جرم هستند یا خیر؟

وحید آگاه، استاد حقوق دانشگاه علامه در این رابطه گفت: درخصوص اینکه برخی سلبریتی‌ها اقدام به تبلیغ دراین‌زمینه کردند، باید به چند نکته توجه کنیم. برخی افراد ممکن است در یک ویدئو بگویند ما این شرکت را می‌شناسیم و از مردم بخواهند خرید کنند. وجه دیگر این است که یک هنرمند به شرکتی رفته و از آن عکسی گرفته و رفته است. این دو، صورت مختلفی دارد. نکته بعد این است که اگر تمام مجوز‌های قانونی از سوی شرکت وجود داشته باشد، اگر بعد‌ها این شرکت مذکور به تعهداتش عمل نکند، از دید بنده مسئولیتی با هنرمندی که تبلیغ کرده، نیست؛ مگر اینکه بگوییم آن شرکت مجوز و صلاحیت قانونی نداشته است. در این مورد به‌خصوص، هنرمند باید تحقیق می‌کرده است.

توضیحات پلیس درباره پرونده «کوروش کمپانی»

سردار حسین رحیمی، رییس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با اشاره به اینکه در پی تبلیغات خارج از ضوابط و پایین‌تر از قیمت بازار شرکتی با عنوان «کوروش کمپانی» برای فروش گوشی تلفن همراه، مراتب در دستور کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی قرار داده شد، گفت: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که اعضای این شرکت با تبلیغات گسترده و سوءاستفاده از برخی چهره‌های شناخته شده (سلبریتی‌ها) با تبلیغ فروش گوشی تلفن همراه به قیمت پایین با دریافت مبالغی با وعده تحویل ۴۵ روزه اقدام به ثبت نام از شهروندان کرده اند.

وی با اشاره به اینکه متهم اصلی این پرونده قبل از تشکیل پرونده متواری شده است، عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته یکی از اعضای اصلی این شرکت بازداشت و دو نفر دیگر تحت تعقیب هستند و با هماهنگی دستگاه قضایی تمام اموال متهم اصلی پرونده توقیف شد.

رحیمی با اشاره به اینکه متاسفانه در جریان فعالیت این شرکت برخی افراد سرشناس و شناخته شده اقدام به تبلیغ برای این شرکت کرده اند که به اتهامات آنان هم رسیدگی خواهد شد، بیان داشت: افرادی که اقدام به ثبت نام گوشی از این شرکت کرده اند با به همراه داشتن مدارک و مستندات خود به منظور تشکیل پرونده و انجام اقدامات بعدی پلیس امنیت اقتصادی فراجا واقع در ابتدای مرزداران مراجعه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->